f·p·p · p·r·o·d·u·c·t·i·o·n·s   GRY | SERWERY GIER | BANNERY
 



 
 


halflife.fpp.pl
Podłącz nasz
baner
 





  f·p·p · h·a·l·f·l·i·f·e | Raven22&Mefi...

Wywiady

Raven22&Mefi (26.08.2005)

Wywiad z twórcami jednej z najlepszych Polskich stron o moddingu silnika Source oraz wprawionymi w boju programistami.

Witam! Mała Polska scena Half-Life'a zna was jako twórców jednej z najlepszych stron o moddingu silnika Source (source.mapping.pl), a co porabiacie prywatnie?

Mefi – A ja nazywam się Rafał Toczyski i mieszkam w Warszawie. Już na Atari pisałem proste programiki, później amiga i teraz pc. Na każdym z nich próbowałem stworzyć coś własnego. W HL działam juz około 3 lat. Do HL1 robiłem chyba jako pierwszy moda chodź niestety nie udało się go ukończyć.

Raven - Naprawdę nazywam się Dawid C., a na co dzień ukrywam się pod pseudonimem Raven22. Mam 15 lat i mieszkam w Gorzowie Wlkp. Jeśli chodzi o komputery to pierwszy kontakt z nimi miałem za czasów 486 – z C64, ATARI itp. nie miałem styczności, gdyż jestem już za młody ^^. A modyfikacją gier interesuję się od około 2 lat (nie licząc zrobionej dawno temu mapy do Wolfenstein 3D - ROXX ;))


Skąd wzięło się wasze zainteresowanie moddingiem? Czy bawicie się tylko silnikiem Source?

Raven - Zainteresowanie moddingiem? Po prostu w pewnej chwili zacząłem się zastanawiać jak to wszystko się robi. Najbardziej zaciekawiło mnie tworzenie map, więc użyłem, google, które nakierowało mnie na stronę (szkoda, że już martwą) worldcraft.halflife.pl i board CWC. Po przeczytaniu kilku tutów zabrałem się więc do zabawy Hammerem (programem do edycji map). Oczywiście pierwsza mapa nie była niczym wielkim, ale poczułem o co w tym biega…

Mefi - U mnie jest to następstwo programowania w różnych językach, po napisaniu setek programów chciałem zrobić grę, a że na engine HL jest dosyć prosty w modyfikacji: kod i plansze to zacząłem się nim interesować i na nim oprzeć swoje przyszłe dzieło. Po za tym jest on bardzo popularny więc jest dużo źródeł pomocnych w edycji.


Nie macie ochoty wziąć się za coś większego? Przydałby się jakiś Polski dobry mod.

Raven - Zrobić moda to nie jest wbrew pozorom taka prosta sprawa, a dobrego moda to jest już sztuka. Trzeba skompletować ekipę z dużym doświadczeniem i dłuuugo pracować. Ale może kiedyś....

Mefi - Nie wyprzedzając wydarzeń możliwe że mamy coś w planach.


Czy uważacie Polską scena moddingową za dużą i doświadczoną, czy raczej zbierającą pierwsze lekcje?

Mefi - Ja odniosę się tylko co codingu - jest poprostu marnie na polskim rynku. Ludzi zajmujących się kodem HL można policzyć na palcach jednej ręki. A przy tworzeniu moda bez programisty moda się nie zrobi, przeważnie to on zbiera ekipę i on koordynuuje prace.

Raven - Hmm. wystarczy spojrzeć na fora o tej tematyce - często padają tam pytania, na które odpowiedzią jest tutorial "Podstawy". Oczywiście są osoby znające się na rzeczy i potrafiące zrobić coś porządnego, ale niestety nie jest ich wielu... Jest także wiele nowych osób próbujących „coś” zrobić (niestety z zapałem na jedną noc), ale jeśli chodzi o mapping to są oni przyzwyczajeni do edytorów a'la HOMM i hammer ich niestety "przeraża".


Brak chęci czy mało osób potrafi pojąć obsługe programów np Hammer?

Raven - Żeby się nauczyć trzeba po prostu chcieć i jakiś czas nad tym pracować.

Mefi - Wszytko jest do nauczenia, trzeba mieć chęci, zapał i wytrwałość i można wszystko zrobić czy się nauczyć.


Ile wy się uczyliście? Czy może nadal się uczycie?

Mefi - Ja mogę szczerze powiedzieć że się uczę, ale dosyć szybko mi to idzie, gdyż pracowałem sporo nad kodem HL1 więc jest łatwiej zrozumieć nowy SDK. I tutaj dodam taką informację dla ludzi którzy chcieli by modyfikować kod, C++ nie koniecznie trzeba znać, wystarczy na początek dowolny język. Wiele można się nauczyć z kodu. Po za tym potrzebne jest logiczne myślenie, nie tylko znajomość programowania.

Raven - Jeśli chodzi o mnie to mam za sobą 2 lata mappingu z przerwami i mogę szczerze powiedzieć że nie jestem jakiś pr0, chociaż teorię znam. Żeby zrobić coś wybijającego się ponad przeciętną trzeba być naprawdę bardzo dobry. Aktualnie jako że znam niektóre języki programowania próbuję nauczyć się modyfikowania kodu HL2. A za modelling niestety jeszcze się nie zabrałem.


Czy myślicie, że wasze artykuły pomogą Polskiej scenie skoro nikt nie robi modów, a i plansz jest bardzo mało?

Mefi - Jakbyśmy myśleli inaczej to by nie było tej strony.

Raven - Pomogą napewno... pytanie tylko w jakim stopniu. Mam nadzieję, że znajdzie się wielu chętnych do nauki.


A w co gracie w czasie odpoczynku od SDK i Hammera?

Mefi - Może to będzie dziwne ale nie gram w CS i tym podobne mody, grywam raczej w wolnym czasie w gry RPG.

Raven – A moją ulubioną grą jest Counter Strike: Condition Zero, niestety nowy CS zupełnie nie przypadł mi do gustu czasami też po grywam sobie w oGAME, lub darmową grę cRPG - Runescape (runescape.com) Oczywiście jeśli wyjdzie jakaś gra godna uwagi to też spędzam nad nią chwilkę. Dodam jeszczę iż spędziłem niejedną noc Doom’em 3, który bardzo przypadł mi do gustu, i który przez większość fanów HL2 jest obrzucany błotem i vice versa.


Dzięki za wywiad, jeśli macie jeszcze coś do dodania, możesz to zrobić teraz.

Raven – Chyba już wszystko z nas wyciągnąłeś :D


W takim razie dziękuję za wywiad i życzę sukcesów w tworzeniu strony i modowaniu.

Mefi – To była dla nas przyjemność :D







 + DODAJ NOWY TEMAT 




--------------------------------------
Autor: [FPP]Mozart
Aktualizacja: 09·12·2004 - 02:01



 : DRUKUJ 

     




   


f·p·p · p·r·o·d·u·c·t·i·o·n·s © 2000-2005 f·p·p productions. Skontaktuj się z nami w celu uzyskania dodatkowych informacji.
Przeczytaj reklama z nami, aby dowiedzieć się jak ukierunkować swoje produkty i usługi do graczy.


Dzisiaj jest Piątek · 29 Marca · 2024
Strona wygenerowana w 0.076629 sek.